NEWSBAR
Now Reading:
Γαλλία: Aντιδράσεις για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση Μακρόν
Full Article 5 minutes read

Γαλλία: Aντιδράσεις για την Εκπαιδευτική Μεταρρύθμιση Μακρόν

ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ ΤΟΥ Baccalauréat : ΚΑΘΗΓΗΤΕΣ,ΦΟΙΤΗΤΕΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΑΝΤΙΔΡΟΥΝ

 

Η προεκλογική υπόσχεση του Προέδρου Μακρόν για μεταρρύθμιση σε δευτεροβάθμια και τριτοβάθμια εκπαίδευση γίνεται απτή πραγματικότητα. Το  νομοσχέδιο που εκπονήθηκε από τον Pierre Mathiot,ήρθε στο φως στις 24 Ιανουαρίου και έχει προκαλέσει θύελλα αντιδράσεων. Η γαλλική κοινή γνώμη έχει διχασθεί και  δειλά-δειλά ξυπνούν οι μνήμες από την αποτυχημένη μεταρρύθμιση του 2008. Οι προτάσεις αφορούν τη μείωση των γραπτώς εξεταζόμενων μαθημάτων ,καθώς και την κατάργηση των προφορικών επαναληπτικών εξετάσεων. Προβλέπεται, επίσης αναδιάρθρωση του τρόπου λειτουργίας των Λυκείων.

 

To Σχέδιο Mathiot

 Έως τώρα, το γαλλικό εκπαιδευτικό σύστημα ήταν διαιρεμένο σε τρεις κατευθύνσεις (filières) ,την Θεωρητική (lettres),την Θετική (sciences)και αυτή των Οικονομικών και Κοινωνικών επιστημών(sciences economiques et sociales).Το Σχέδιο Mathiot προβλέπει την κατάργησή τους και την επιλογή 4 μαθημάτων από τους μαθητές, οι οποίοι έτσι θα δύνανται να προβούν σε πολλούς και διαφορετικούς συνδυασμούς. Επίσης ,τα μαθήματα Γενικής Παιδείας θα καταλαμβάνουν πλέον περισσότερες ώρες απ’ ότι τα μαθήματα Κατεύθυνσης στην Β’ Λυκείου.

  Πέρα από αυτές τις μικρές και ομολογουμένως καλοδεχούμενες αλλαγές στο Λύκειο, θύελλα αντιδράσεων προκάλεσε η μεταρρύθμιση στις εισαγωγικές εξετάσεις, το Baccalauréat. Προβλέπεται η ύπαρξη 2 γραπτών εξετάσεων στη Β’ Λυκείου και 4 στην Γ’ Λυκείου (60% του τελικού βαθμού ).Πέραν αυτών, θα υπάρχει 1 προφορική εξέταση στο τέλος της Γ’ Λυκείου και μία γραπτή εξέταση Φιλοσοφίας, που θα καταλαμβάνει το 10% του βαθμού.

  Παρατηρείται ,λοιπόν, μείωση του αριθμού των επίσημων γραπτών δοκιμασιών ,οι οποίες μέχρι τώρα ανέρχονταν στις 15 τον αριθμό. Τέλος , το υπόλοιπο 40% του βαθμού θα προέρχεται πιθανότατα από τον γενικό μέσο όρο των μαθητών κατά το σχολικό έτος.

  Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα έγκειται στο γεγονός ότι οι υποψήφιοι φοιτητές έχουν πεπερασμένο αριθμό αιτήσεων ενδιαφέροντος προς τα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (10 τον αριθμό),ενώ καταργείται η <<liste des veux>> ,δηλαδή η σειρά προτιμήσεως σχολών. Έτσι, μειώνεται βέβαια η διαφάνεια και η αξιοκρατία.

Μαθητές: “Διστακτική και Μετριοπαθής Μεταρρύθμιση”

 Αναφορικά με την μείωση των γραπτών δοκιμασιών, η Ομοσπονδία Μαθητικών Ενώσεων θα επιθυμούσε πιο εκτεταμένη μεταρρύθμιση. Καταγγέλλει μάλιστα η Ομοσπονδία ότι το πιο σημαντικό μέρος του βαθμού (το 60% της συνολικής βαθμολογίας)εξακολουθεί να εξαρτάται από τις τελικές Γραπτές Εξετάσεις. Ο περιορισμός του άγχους για τις τελικές εξετάσεις θα επέτρεπε στους μαθητές να εστιάσουν με μεγαλύτερη επιτυχία στους προσωπικούς και επαγγελματικούς στόχους τους και προπαντός θα συντελούσε στην πρόοδό τους .

Σχολικοί Σύμβουλοι: “Μια καλή βάση συνεργασίας και εκσυγχρονισμού”

 Οι σχολικοί σύμβουλοι, από την άλλη πλευρά, μολονότι θεωρούν τις προτάσεις <<μια καλή βάση για συνεργασία>>,σπεύδουν να δώσουν στο Σχέδιο Mathiot τον χαρακτηρισμό των <<απλών διορθώσεων>> και όχι της ουσιώδους μεταρρύθμισης που η γαλλική εκπαίδευση χρειάζεται. Η Κεντρική Ένωση Διευθυντών Σχολείων αναφέρει ότι οι επικριτές του Σχεδίου Mathiot δεν θα επιφέρουν κανένα πρόσφορο αποτέλεσμα. Αντίθετα, η εφαρμογή του Σχεδίου θα αποτελέσει τον καταλύτη στην εξέλιξη και τον εκσυγχρονισμό του Bac ως οροσήμου μεταξύ Δευτεροβάθμιας και Τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

 

Καθηγητές: “Το Νέο Λύκειο ως Μικρό Πανεπιστήμιο”

 Διαφορετική άποψη από τους προϊσταμένους τους φαίνεται να έχουν οι εκπαιδευτικοί, οι οποίοι καταγγέλλουν ότι το Λύκειο θα μετατραπεί σε Μικρό Πανεπιστήμιο. Η εξέλιξη αυτή κρίνεται ολέθρια, δεδομένης της ανωριμότητας των μαθητών. Η οργάνωση σε ενότητες, εγκαθιδρύει μια κατακερματισμένη γενική παιδεία ,γεγονός καταστροφικό για τους πιο αδύναμους μαθητές.

 

Μαθητές και καθηγητές συνασπισμένοι στον αγώνα κατά της εκπαιδευτικής μεταρρύμισης

   Δεκάδες χιλιάδες μαθητές και εκπαιδευτικοί πραγματοποίησαν στις 02/02/18 πορεία διαμαρτυρίας στο Παρίσι, με τελικό προορισμό το εμβληματικό κτήριο του Πανεπιστημίου της Σορβόννης. Τα πανό που κρατούσαν στα χέρια τους ανέφεραν :<< ούτε ο Δαρβίνος δεν έκανε τέτοια επιλογή>> , λογοπαίγνιο που αναδεικνύει με ενάργεια την αγανάκτηση των Γάλλων για το αναξιοκρατικό νέο σύστημα. Οι διαδηλωτές τονίζουν ότι το σύστημα οδηγεί με ακρίβεια στην υποβάθμιση ορισμένων Ιδρυμάτων και αντίστοιχα την πριμοδότηση ορισμένων άλλων, στα οποία άτομα από μη προνομιούχα κοινωνικά στρώματα δεν θα έχουν πρόσβαση.Ορίστηκε,τέλος νέα ημερομηνία για διαδήλωση, η 6η Φεβρουαρίου 2018.

 

Μεταρρύθμιση του Baccalauréat: Μία Υπόθεση Καταδικασμένη;

  Eδώ και καιρό έχει επικριθεί το bac ως χρονοβόρο και δαπανηρό, και τα 4 εκατομμύρια γραπτά με τους 170.000 διορθωτές το επιβεβαιώνουν. Ωστόσο ,η μεταρρύθμισή του έχει καταστεί εξαιρετικά δυσχερής, έως και αδύνατη. Στον απόηχο της παταγώδους αποτυχίας του Γάλλου Υπουργού Xavier Darcos να αλλάξει το σύστημα, οι διάδοχοί του δεν τόλμησαν να προβούν σε ουσιώδεις αλλαγές στο θεσμό. Το αποτέλεσμα; Από το 1995 το baccaleureat παραμένει  σχεδόν αναλλοίωτο.

Η εν λόγω αμφιλεγόμενη μεταρρύθμιση Mathiot εντάσσεται στην πολιτική ατζέντα του Γάλλου Προέδρου Μακρόν, ο οποίος είχε προεκλογικά δεσμευθεί για αλλαγές στο εκπαιδευτικό σύστημα από το 2021.Οι κυβερνητικοί κύκλοι θεωρούν πως οι συνθήκες είναι ώριμες και το έδαφος πρόσφορο για την εφαρμογή των σχεδίων τους. Από την άλλη πλευρά, πολλές ενώσεις καθηγητών τονίζουν ότι καμία αλλαγή τέτοιου εύρους δεν πρέπει να γίνει βεβιασμένα και ζητούν την αναβολή της εφαρμογής του σχεδίου.

 

Πηγές : lemonde.fr, lorient.fr, lesechos.fr

Μελανίτη Μαρία, φοιτήτρια Nομικής Αθηνών

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Input your search keywords and press Enter.